كوسة بالبشاميل

في الوقت اللي كل الناس فاكرة إن هشاشة العظام سببها نقص الكالسيوم وانهم محتاجين لبن، الدراسات أثبتت ان النقص بيبقى في الماغنيسيوم وإنهم محتاجين ياكلوا أكل يتضمن الماغنيسيوم..
مفيش أحسن من الكوسة خضار صحي ومليان ماغنيسيوم
الكوسة بالبشاميل من أحلى أطباق الخضار اللي ممكن تاكلها وتحضرها بسرعة والأطفال يحبوها



المقادير:

  • نص كيلو كوسة
  • نعناع ناشف
  • ريحان ناشف
  • ملح و فلفل
  • بصلتين متقطعين
  • 4 تومات مفرومين
  • بشاميل معمول
  • معلقتين أو 3 معالق لحمة مفرومة متعصجة
  • 2 مكعب مرق أو شوربة دجاج جاهزة


الطريقة:
  1. نسخن زيت نباتي على النار ونشوح فيه البصلتين لحد ما يدبلوا ثم التوم المفروم
  2. نضيف الكوسة النية ونشوحها على النار مع البصل والتوم
  3. نضيف التوابل (الملح والفلفل والريحان والنعناع) ومعاهم 2 مكعب مرق أو شوربة جاهزة
  4. نضيف شوية مية ونسيب الكوسة تستوي شوية
  5. نجيب البايركس أو لو نفس الوعاء اللي طبخنا فيه بينفع يدخل الفرن نكمل عليه 
  6. نرص الكوسة في الصينية وفوقيها لحمة مفرومة وعليهم ع الوش البشاميل
  7. لو حابين نزود جبنة رومي أو جبنة باميزان أو موتزاريلا ممكن بس أنا محبتش ازود الدهون
  8. ندخلها الفرن نص ساعة ونفتح الشواية عشان البشاميل ياخد لون وخلاص بالهنا والشفا

Comments

Popular posts from this blog

تيراميسو كلارا - التيراميسو الإيطالي الأصلي

دجاج بالترياكي من واجاماما

الكب كيك الهش بالفانيليا وقطع الشوكولاته